Tuesday, May 11, 2010

ukhuwah dan adab ikhtilaf


Landasan dan serangan bertubi-tubi musuh-musuh islam terhadap gerakan islam dimana-mana jua pun tidak memberikan ruang lagi kepada gerakan islam untuk berlengah-lengah memperkukuhkan apa jua persiapan yang boleh memberi kekuatan.


Hari ini gerakan islam berada dalam episod yang memerlukan mereka memberikan perhatian serius kepada usaha-usaha pemantapan organisasi, kemantapan akidah dan ilmu, kemantapan fikrah dan ukhuwah serta kemantapan semangat dan kerohanian.

Sifat berlengah-lengah para pendokong gerakan islam akan memberikan ruang yang cukup luas kepada musuh islam menguasai gelanggang perjuangan yang menentukan hidup mati ini. Kita sudah tidak punya masa lagi untuk hanyut dengan kemanjaan, lemas dengan pertelingkahan dan perbalahan furu'iyyah, lalai dengan perbahasan-perbahasan ilmiah yang tidak menghasilkan apa-apa selain kelengahan bertindak.

Kita tidak punya waktu lagi untuk melayan mereka-mereka yang gemarkan jidal. Disana musuh-musuh telah pun membunuh gerakan islam satu persatu. Mereka telah membantai habis-habisan bumi umat islam. Ribuan pemuda islam telah terkorban, ribuan ulama islam telah disembelih, wanita-wanita muslimah diperkosa, anak-anak kecil disiat-siat perutnya, rumah-rumah Allah disimbah dengan air kencing mereka dan kitab-kitab Allah diinjak-injak dengan kaki mereka.

Apakah dengan suasana yang begitu gawat kita masih bertelingkah dalam hal-hal remeh temeh, saling bertikam lidah dalam perkara yang furu'. Saling bermasam muka dalam soal puas hati atau tidak puas hati, saling berjauh hati, tuduh menuduh antara satu sama lain lantaran fitnah, adu domba dan syak wasangka.

Ya akhil karim, kalau begitu sikap kita bermakna kita telah kalah sebelum kekalahan yang sebenar, kita telah tewas sebelum terjun ke gelanggang. Tangan yang sepatutnya menggengam senjata yang dihunus kearah musuh sebaliknya digunakan untuk menuding jari ke arah rakan seperjuangan.

lewat tulisan ini, dengan langkah yang penuh longlai tetapi dengan harapan saya mengajak kita semua menyerahkan seluruh tenaga dan pemikiran kita kepada kerja-kerja dan tangungjawab yang ada dihadapan kita, mudah mudahan Allah merestui niat kita yang luhur demi perjuangan yang suci ini. Kepada Allah saya gantungkan seluruh harapan moga-moga tulisan ini dapat mempertautkan ukhuwah dan kesedaran yang munkin telah dikoyakkan oleh musuh-musuh atau kelalaian dan kejahilan kita sendiri.

Kita tidak boleh berlengah lagi untuk memperbetulkan segala kelemahan kita, jangan biarkan nafsu ammarah kita membunuh gerakan islam ini daripada dalam, lemparkan segala kepentingan diri jika ianya hanya akan membinasakan kesatuan gerakan islam yang suci ini. Tanpa pengorbanan dan ukhuwah apalah ertinya perjuangan ini dan tanpa kesatuan perjuangan kita tidak akan sampai kemana.

Allahu ta'ala a'lam...

0 comments: