Monday, January 11, 2010

respon : cerminan diri melalui sahabat

Terima kasih atas pendapat yang diberikan oleh pengunjung semua.

Didalam sebuah hadis Rasullullah pernah bersabda "seseorang itu diatas agama rakannya, maka hendaklah seseorang kamu memerhatikan siapa yang harus dipilih menjadi rakan"(Hr Abu Daud).

Cerminan diri melalui sahabat adalah suatu analogi untuk melihat siapakah diri kita. Salah satu dan bukannya satu-satu cara untuk mengenal peribadi seseorang itu dengan melihat dengan siapa dia bersahabat. Sebagai contoh, untuk melihat bagaimana seorang anak apabila berjauhan dengan ibu atau keluarga lihatlah dengan siapa dia bersahabat, dengan kaki masjid, kaki surau ? insyaAllah begitu jugalah dia dan sebaliknya. Kaedah ini bukanlah yang qat'ie, tetapi sedikit sebanyak dapat membantu dalam membuat penilaian.

Bak kata pepatah Arab, 'Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita'.

Saidina Ali karamallahuwajhah melalui kata-kata hikmahnya yang berbunyi, “Seseorang yang mempunyai seribu orang kawan sukar mendapat seorang pun sahabat yang setia bila dia benar-benar memerlukan, tetapi jika dia mempunyai seorang musuh, dia akan mendapati musuh itu ada di mana-mana”.

Dengarkanlah firman Allah SWT dalam surah Al-Imran (3) : 159 yang berbunyi;

“Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.”

Allahua'lam...

0 comments: